Հայաստանում նախատեսվում է ընդլայնել ՔՀԿ-ների դերը դատարանում հանրային շահերի ներկայացման գործում

23.05.2025

Չնայած օրենքով սահմանված իրավունքների առկայությանը՝ ՀԿ-ները գործնականում հանդիպում են ընթացակարգային խոչընդոտների

2017 թ. փետրվարի 4-ից ուժի մեջ մտած «Հասարակական կազմակերպությունների մասին» օրենքը իրավունք է տալիս ՀԿ-ներին ներգրավվելու հանրային շահերի պաշտպանությանը վերաբերող դատական գործերում, սակայն այս իրավունքը սահմանափակվում էր միայն բնապահպանական ոլորտով։ 2021 թ. մայիսի 5-ին ընդունված օրենսդրական փոփոխություններով այս իրավունքը վերաբերում է նաև հաշմանդամություն ունեցող անձանց իրավունքների պաշտպանությանը։ Սակայն պահանջվող նախապայմանները լուրջ խոչընդոտ են հանդիսանում այս իրավունքի գործնական իրացման համար։ Մասնավորապես, բնապահպանական գործերի դեպքում կազմակերպություններից պահանջվում է ներկայացնել տվյալ հարցի հետ կապված հանրային քննարկումներին մասնակցելու կամ մասնակցության անհնարինության վերաբերյալ հիմքեր։ Հաշմանդամություն ունեցող անձանց իրավունքների պաշտպանության ոլորտում հայց ներկայացնելու համար անհրաժեշտ է, որ կազմակերպության անդամների պարզ մեծամասնությունը հաշմանդամություն ունեցող անձինք լինեն։

Կառավարությունը և Ազգային ժողովի պատգամավորներն արձագանքել են ՔՀԿ-ների մտահոգություններին՝ առաջարկելով ընդլայնել դատարանում հանրային շահերի պաշտպանության նրանց իրավունքները

Քաղաքացիական հասարակության երկարատև ջատագովության արդյունքում Հայաստանի Հանրապետության մարդու իրավունքների պաշտպանության ազգային ռազմավարության 2023–2025թթ․ գործողությունների ծրագրում ներառվել է նոր դրույթ, համաձայն որի՝ ՀԿ-ները իրավունք կունենան դատարան դիմելու հանրային նշանակության գործերով՝ ներառյալ վարչական և քրեական գործերը՝ ելնելով «actio popularis» սկզբունքից, որը թույլ է տալիս ցանկացած անձի հանդես գալ հանրային շահերի պաշտպանությամբ։

Այս ռազմավարական ուղղությանը համահունչ և ՔՀԿ-ների առաջարկությունների հիման վրա մի շարք պատգամավորներ օրենսդրական փոփոխություններ են նախաձեռնել ՀԿ-ների դատական ներկայացուցչության վերաբերյալ։ Նախագծի սկզբնական տարբերակը ներառում էր մի դրույթ, որով պահանջվում էր շահառուների համաձայնությունը՝ դատարան դիմելու համար։ ՔՀԿ-ները խստորեն քննադատեցին այս դրույթը՝ ընդգծելով, որ նման սահմանափակումները հակասում են ՀԿ-ների հանրային շահերի ներկայացուցչական դերին։

Այս մտահոգությունները հաշվի առնելով՝ 2025թ․ մարտի 7-ին ԱԺ պատգամավորները ներկայացրեցին «Հասարակական կազմակերպությունների մասին» օրենքի և Վարչական դատավարության օրենսգրքի փոփոխությունների վերամշակված տարբերակը։ Այս փոփոխությունների համաձայն՝

  • Վերանում է շահառուների համաձայնության պահանջը,
  • Օրենքից հանվում է բնապահպանական հարցերի վերաբերյալ հանրային լսումներին մասնակցած լինելու նախապայմանը,
  • Ընդլայնվում է ՀԿ-ների հանրային շահերի ներկայացման իրավունքը՝ ներառելով խտրականության դեմ պայքարի գործեր, որոնք հաշմանդամությունից բացի կարող են լինել սեռի, ռասայի, մաշկի գույնի, ծագման, լեզվի, կրոնի և այլ սոցիալական հատկանիշների հիմքով։ Կազմակերպության անդամների մեծամասնության՝ հաշմանդամություն ունեցող անձ լինելու պահանջը պահպանվում է միայն հաշմանդամության հիմքով խտրականության անհատական դեպքեր ներկայացնելու դեպքում։

ՔՀԿ-ներն առաջարկում են ավելի համապարփակ մոտեցում կիրառել դատարանում իրենց ներկայացուցչության շրջանակի նկատմամբ

«ՔՀԿ չափիչ» ծրագրի շրջանակներում Իրավունքի զարգացման և պաշտպանության հիմնադրամը (ԻԶՊՀ) մի շարք այլ ՔՀԿ-ների հետ համատեղ ակտիվ մասնակցություն է ունեցել օրենսդրական բարեփոխումների գործընթացին՝ շարունակական երկխոսություն ծավալելով օրենսդիր և գործադիր մարմինների հետ։ Ողջունելով նախագծերի վերանայման դրական միտումը՝ ՔՀԿ-ները կոչ են անում ավելի համապարփակ և ներառական մոտեցում կիրառել հանրային շահերի ներկայացման նպաստավոր միջավայր ապահովելու ուղղությամբ։

ԻԶՊՀ կողմից ՔՀԿ-ների հետ համատեղ մշակված հիմնական առաջարկները հետևյալն են․

  • Չսահմանափակել հանրային շահերի ոլորտների ցանկը՝ ճկունությունը ապահովելով նոր խնդիրների առաջացման դեպքում։
  • Իրավասություն տալ ՔՀԿ-ներին ներկայացնելու հանրային շահերը այնպիսի ոլորտներում, ինչպիսիք են պատմամշակութային ժառանգության պաշտպանությունը, հանրության գերակա շահ ճանաչելու մասին որոշումների իրավաչափությունը, քաղաքաշինական ծրագրերի իրականացումը, հանրային ռեսուրսների օգտագործումը, ազատազրկված անձանց իրավունքների պաշտպանությունը, ընտրությունների խախտումների վիճարկումը, տնտեսական մրցակցության պաշտպանությունը, պետական ու տեղական կառավարման մարմինների վերահսկողությունը։
  • Դատարանում հանրային շահերը ներկայացնելու իրավունք տալ նաև հիմնադրամներին և այլ ոչ առևտրային կազմակերպություններին։
  • Փոփոխել Վարչական դատավարության օրենսգիրքը՝ հստակ ամրագրելով ՔՀԿ-ների կողմից նորմատիվ ակտերը վիճարկելու իրավունքը՝ այդպիսով ամրապնդելով հանրային վերահսկողության գործիքները։
  • Փոփոխել Քրեական դատավարության օրենսգիրքը՝ հնարավորություն տալով ՔՀԿ-ներին ներկայացնել տուժողի շահերը նաև փաստաբան չհանդիսացող ներկայացուցիչների միջոցով։

Հաջորդ քայլերը

ԱԺ պատգամավորների կողմից առաջարկված օրենսդրական փաթեթը ներկայումս ուսումնասիրվում է կառավարության կողմից։ Եթե այն հավանության արժանանա, ապա կներկայացվի Ազգային ժողովի քվեարկությանը։ ՔՀԿ-ները լիահույս են, որ իրենց առանցքային առաջարկները ի վերջո կներառվեն նախագծի վերջնական տարբերակում՝ ամրապնդելով Հայաստանի հանձնառությունը հանրային շահերի պաշտպանության և ժողովրդավարական հաշվետվողականության ուղղությամբ։ Միևնույն ժամանակ, ՔՀԿ-ների համար ընդունելի է նաև քայլ առ քայլ մոտեցման տարբերակը, ուստի ներկայումս քննարկվում է հանրային շահին առնչվող ոլորտների ավելի նեղ շրջանակ առաջարկելու հնարավորությունը։

Հրապարակման սկզբնաղբյուրը՝ ՔՀԿ չափիչ ծրագրի կայք:

Հայաստանում նախատեսվում է ընդլայնել ՔՀԿ-ների դերը դատարանում հանրային շահերի ներկայացման գործում

23.05.2025
Հայաստանում քաղաքացիական հասարակության համար զգալի առաջընթաց է ակնկալվում․ ԱԺ պատգամավորները ներկայացրել են օրենսդրական փոփոխությունների փաթեթ, որով նախատեսում է ընդլայնել ՔՀԿ-ների ՝ դատարանում իրենց շահառուների կոլեկտիվ շահերը ներկայացնելու իրավունքը։ ՔՀԿ-ների առաջարկությունների հիման վրա մշակված այս փոփոխություններով ՔՀԿ-ների դատական ներկայացուցչության շրջանակը կընդլայնվի՝ ի տարբերություն ներկայումս գործող դրույթների, որոնք հնարավորություն են տալիս հասարակական կազմակերպություններին (ՀԿ) դատարան ներկայացնել միայն շրջակա միջավայրի պահպանությանը և հաշմանդամություն ունեցող անձանց իրավունքների պաշտպանությանը վերաբերող հայցեր։ Եթե առաջարկվող փոփոխություններն ընդունվեն, ՔՀԿ-ներին հնարավորություն կտրվի դատարանում վիճարկել նաև խտրականության հետ կապված դեպքերը, իսկ դատարան դիմելու համար անհրաժեշտ պայմանները կմեղմացվեն։

Դիտարկումներ և առաջարկություններ «Անկանխիկ գործառնությունների մասին» օրենքում լրացում կատարելու վերաբերյալ

24.02.2025
Մի խումբ համախոհ կազմակերպություններով հանդես ենք եկել առաջարկություններով «Անկանխիկ գործառնությունների մասին» օրենքում լրացում կատարելու նախագծի վերաբերյալ։ Ըստ նրանց՝ օրենքի նախագծի որոշ կետեր մտահոգիչ են, հատկապես անձնական և բժշկական գաղտնիքի հավաքագրման և օգտագործման տեսանկյունից։ ՀԿ-ները առաջարկում են դադարեցնել օրենքի նախագծի քննարկումը, տվյալ իրավական ակտի անհրաժեշտությունը քննարկել Առողջապահության նարարության հետ և հրաժարվել այն կարգավորումներից, որոնք կարող են անհամաչափ միջամտություն պարունակել անձնական տվյալների պաշտպանության հարցում։

Հրապարակվել է «ՔՀԿ չափիչ Հայաստան 2024» զեկույցը

12.02.2025
Հրապարակվել է «ՔՀԿ չափիչ Հայաստան 2024» զեկույցը, որը ներկայացնում է 2024 թվականին քաղաքացիական հասարակության միջավայրի տարբեր ոլորտներում առկա զարգացումները, խնդիրները և առաջարկությունները։ Հայաստանի քաղաքացիական հասարակության միջավայրի ընդհանուր գնահատականը մնացել է անփոփոխ՝ համեմատած 2023 թվականի հետ։ Առաջնահերթ խնդիրներն ու մարտահրավերները նույնպես շարունակում են արդիական մնալ։

2-րդ տեղեկատու, 2024

30.12.2024
Իրավունքի զարգացման և պաշտպանության հիմնադրամը շնորհավորում է ձեր Ամանորը, մաղթում խաղաղ և ստեղծարար տարի։ Միաժամանակ ձեզ ենք ներկայացնում և ամփոփում 2024-ի երկրորդ կեսին մեր կատարած աշխատանքի տեսանելի մասը։

Իրավունքը բոլորի համար. սեղանի ուսուցողական խաղ

26.12.2024
Իրավունքի զարգացման և պաշտպանության հիմնադրամը մշակել է «Իրավունքը բոլորի համար» խաղը, որի նպատակն է բարձրացնել քաղաքացիների իրավագիտակցությունը, հաղորդել գիտելիքներ մարդու իրավունքների և դրանց պաշտպանության մեխանիզմների, ինչպես նաև քաղաքացիական կյանքում ներագրավվելու ուղիների վերաբերյալ։ Խաղն ունի հետևյալ թեմատիկ ուղղությունները՝ իրավունքի իմաստն ու դերը, ժողովրդավարության հիմնարար արժեքները,  մարդու իրավունքները և դրանց պաշտպանության մեխանիզմները, պետության և քաղաքացիական հասարակության ինստիտուտների, կուսակցությունների, շահերի խմբերի, հասարակական շարժումների գործառույթները մարդու իրավունքների ոլորտում, ընտրությունները, պետական իշխանության ճյուղերը և վարչական, քաղաքացիական (ընտանեկան և աշխատանքային իրավունք) և քրեական վարույթներ։

ԻԶՊՀ-ի հանրագրի առաջարկն ընդգրկվել է օրենսդրական նախագծերում

04.10.2024
Ամիսներ առաջ Իրավունքի զարգացման և պաշտպանության հիմնադրամը վարչական դատավարությունում վարույթի լիարժեք հրապարակայնություն ապահովելու պահանջով էլեկտրոնային հանրագիր էր ներկայացրել։ Ինչպես տեղեկացրել են Արդարադատության նախարարությունից, Հանրագրով կատարված առաջարկն ընդգրկվել է «ՀՀ քաղաքացիական դատավարության օրենսգրքում փոփոխություններ և լրացումներ կատարելու մասին» և «ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքում լրացումներ և փոփոխություններ կատարելու մասին» օրենքների նախագծերի փաթեթում: Ըստ ԻԶՊՀ-ի՝ այս փոփոխությունը կարևոր է նաև դատարանների նկատմամբ վստահության տեսանկյունից. «Ըստ Մարդու իրավունքների եվրոպական դատարանի՝ վարույթի հրապարակային բնույթըդատավարության մասնակիցներին պաշտպանում է արդարադատության գաղտնի իրականացումից՝առանց հանրության կողմից հսկողության. այն նաև այն միջոցներից մեկն է, որոնց միջոցով կարող էպահպանվել դատարանների հանդեպ վստահությունը»: 

Խտրականության դեմ օրենքի նոր նախագիծը ներկայացվել է հանրային քննարկման

02.08.2024
«Իրավահավասարության ապահովման և խտրականությունից պաշտպանության մասին» օրենքի և հարակից օրենքների նախագծերի փաթեթը հասցեագրում է խտրականությունից արդյունավետ պաշտպանությանն առնչվող օրենսդրական բացերը: Այն սահմանում է խտրականության հասկացությունն ու տեսակները և նախատեսում է Մարդու իրավունքների պաշտպանի գրասենյակին կից Խտրականության հարցերով խորհրդի ստեղծում, որտեղ կընդգրկվեն ՔՀԿ-ների ներկայացուցիչներ և անկախ փորձագետներ: Օրենքի նախագծով սահմանվում են պաշտպանության մի քանի հատկանիշներ, սակայն նշված չէ սեռական կողմնորոշման և գենդերային ինքնության հիման վրա խտրականության ենթարկված անձանց իրավական պաշտպանությանը, որն ամենազգայուն խնդիրներից մեկն է: Բացի այդ, նախագիծը չի սահմանում ՔՀԿ-ների՝ դատարաններում հանրային շահի հարցով («actio popularis») իրավական գործողություններ ձեռնարկելու հնարավորություն՝ խտրականությունից տուժած անձանց իրավունքները պաշտպանելու համար։

Դատարանը ճանաչել է դատապարտյալի ՝ անչափահաս երեխային տեսակցելու նպատակով բնակության վայր մեկնելու իրավունքը

12.07.2024
Հուլիսի 2-ին դատարանը կես տարի տևած գանգատարկման գործընթացների արդյունքում բավարարել էմեր շահառուի բողոքը (գործի համար՝ ԵԴ1/0517/15/24)՝ պարտավորեցնելով քրեակատարողականհիմնարկին վերացնել դատապարտյալի՝ անչափահաս երեխային տեսակցելու նպատակով մեկնումտրամադրելու իրավունքի խախտումը, ինչը նշանակում է, որ հիմնարկը պարտավոր է անձին տրամադրելօրենքով նախատեսված ժամկետով (մինչև 10 օր) մեկնում մշտական բնակության վայր՝ անչափահասերեխային տեսակցելու նպատակով: 

ՏԵՂԵԿԱՏՈՒ

11.07.2024
Այս տեղեկատուի միջոցով ամփոփում ենք 2024-ի առաջին ամիսներին մեր կատարած աշխատանքի մի մասը՝ օրենսդրության ուսումնասիրություն, հայտարարություններ, ռազմավարական դատավարություններ, հանրային քննարկումներ և հարցազրույցներ, հաջողության պատմություններ։

«Հանրային տեղեկությունների մասին» նոր օրենքի նախագիծը կոչված է բարելավել բաց տվյալների կառավարումը և հասանելիությունը

10.04.2024
Սույն թվականի փետրվարի 26-ին ՀՀ Բարձր տեխնոլոգիական արդյունաբերության նախարարությունը հանրային քննարկման է դրել «Հանրային տեղեկությունների մասին» ՀՀ օրենքի, ինչպես նաև հարակից օրենքներում փոփոխություններ և լրացումներ կատարելու մասին օրենքների նախագծերը։ Օրենքի ընդունումը կնպաստի բաց տվյալների քաղաքականության իրականացմանը՝ տվյալների թվային շտեմարանների միջոցով հնարավորություն ստեղծելով ավելի արդյունավետ հանրային վերահսկողության համար: Նախագծով մասնավորապես սահմանվում է հետևյալը` հանրային տեղեկությունների տրամադրման պայմաններն ու կարգը, հանրային տեղեկությունների հասանելիության ապահովման և կառավարման մեթոդները, տվյալների հավաքագրումը, մշակումը, օգտագործումը, տվյալների շտեմարանների ստեղծումը և կառավարումը: